خانه > جامعه, فرهنگ و هنر > آیا هیچ کس پاسخگوی دردهای حسین علیزاده نیست؟!

آیا هیچ کس پاسخگوی دردهای حسین علیزاده نیست؟!

صحبت های اخیر حسین علیزاده در مشهد، باز هم پر از درد بود. دردی که او بارها به آن اشاره کرده اما اصلا نمی داند برای درمانش به کجا و به چه کسی مراجعه کند؟! هرچند این بار تلویحا اشاراتی کرده!

مرور این سخنرانی جالب است. علیزاده از وضعیت موجود گلایه می کند. اینکه یک هنرمند موسیقی (آنهم موسیقی اصیل و سنتی) دقیقا نمی داند جایگاهش کجاست؟ گاه از تریبون ها و رسانه های رسمی به او توهین می شود و گاه کنسرتش لغو و با ادبیاتی اهانت آمیز با او و هنرش برخورد می شود. و البته یک نکته مرکزی و یک سوال اساسی در کلیت سخنان او وجود دارد، اینکه آیا واقعا ما تمدن، جامعه، فرهنگ و هنری می خواهیم بدون موسیقی؟! و اتفاقا نکته همین جاست!…

حرفهای علیزاده انقدر واضح، روشن و ساده است که به هیچ تفسیر اضافه ای نیاز ندارد. چند بخش مهم از این سخنرانی:

*علیزاده دردمندانه و البته مودبانه (برخلاف برخی مخالفین مذهبیش!) به مقدسات مردم اشاره کرد اما گفت آبرو و احترام یک هنرمند ایرانی هم مقدس است:

«مشهد جزوی از خاک ایران هست که خیلی هم ویژه است، واژه مقدس به هر شهری گفته نمی‌شود و به شهر مشهد گفته می‌شود. مقدس از قداست مردم می‌آید و آن چیزی که مردم به آن عشق می‌ورزند و به آن احترام می‌گذارند قداست آن شهر را بالا می‌برد. تمام مردمی که نسل به نسل زندگی کردند این مقدسات را به بعدی سپردند و این احترام در دل و جان مردم از طفولیت کاشته شده است ولی یادمان باشد احترام انسان و احترام یک ایرانی هم جزو مقدسات است. من نمی‌توانم آدم مقدسی باشم یا مروج مقدسات باشم ولی به ایرانی‌ها و هنرمندان ایرانی توهین کنم.»

*علیزاده یک سوال اساسی پرسید که انگار سالهاست بی پاسخ مانده : «فکر می‌کنم قبل از اینکه به مجاز بودن یا نبودن موسیقی فکر کنیم باید فکر کنیم اصلاً چرا موسیقی وجود دارد؟ آیا می‌شود در هیچ تمدنی موسیقی نباشد؟ و آیا همه کشورهای دنیا موسیقی در آنها تحت نظارت هست و فقط یک عده باید تصمیم بگیرند که مردم چگونه موسیقی گوش کنند؟»

*علیزاده سپس به تصمیمات هنری برخی مسئولان بی هنر اشاره کرد و گفت: «من هم که پنجاه سال در موسیقی فعال بودم باید فلان کسی که در وزارت ارشاد حکم می‌گیرد و پشت میز می‌نشیند در مورد من یا کار من تصمیم بگیرد. آیا تجربه مرا دارد؟ آیا شناخت مرا دارد؟ و آیا حساسیت من به شرایط موسیقی در کشورم را دارد؟ ندارد، اصلاً اطلاعاتش را ندارد و فقط با حکم اداری به آنجا آمده است.»

*علیزاده به مخالفان و برهم زنندگان کنسرت های موسیقی هم پیام داد: «دعوا با کسی نداریم، اصلاً ساز و موسیقی که سمبل صلح و عشق است اما بیخودی با ما خشونت می‌کنند و وقتی می‌خواهیم کنسرت‌ بگذاریم بیخودی لشکرکشی می‌کنند. کافیست بگویند نمی‌گذاریم اجرا شود، جلوجلو کنسرت را قطع می‌کنیم برای اینکه وقتی حتی این جمله گفته می‌شود تمام روان و روح و احساس آدم در آن لحظه تحت‌الشعاع آن مسئله قرار می‌گیرد و خیلی خاطرات داریم و حتماً باید در کتابهایمان بنویسیم که وقتی در ایران کنسرت اجرا می‌کنیم متأسفانه احساس امنیتمان کمتر است تا کشور خارجی!»

*علیزاده نتیجه وضعیت فعلی را این دانست که هنرمندان موسیقی به مدافع موسیقی تبدیل شده اند: «خدا نکند شرایط دوباره به آنجا برسد که برای حمل ساز باید مجوز می‌داشتیم! ما در ایران مدافع موسیقی شده‌ایم، ما هنرمند موسیقی نیستیم، مرتب یک سپر جلویمان است که باید از موسیقی دفاع کنیم. اگر روزی بشود که هنرمندان بتوانند ذهنشان را پرواز دهند و زمینی نباشند، آنوقت هنر موسیقی ایران به جایگاه واقعی خودش می‌رسد.»

* علیزاده از توهین ها آنچنان ناراحت و نگران است است که هیچ چاره ای نمی بیند جز مراجعه مستقیم به رهبری: «وقتی کسی موسیقی تحصیل می‌کند در جامعه به او توهین می‌شود. توهین فقط در لغو کنسرت نیست؛ توهین ادبیاتی است که در برخی روزنامه‌ها از زبان برخی افراد بازتاب داده می‌شود. بنده اگر قدرتش را داشتم باید از این وضع شکایت می‌کردم، چون این افراد موسیقی را در سطح فحشا مطرح می‌کنند، من معتقدم باید در سطوح عالی درباره این مسأله صحبت شود. رهبر انقلاب راهنمای این جامعه و راهنمای دنیای اسلام هستند، ایران در منطقه الگو است و درست نیست که چنین نگاهی به موسیقی در ایران وجود داشته باشد. من مطمئنم که نگاه رهبر انقلاب به موسیقی نگاه والایی است، چون ایشان اطلاعات موسیقیایی خوبی دارند.»

*و در پایان، این حقیقت تلخ از زبان علیزاده:

«من ۵۰ سال است که در موسیقی ایران فعالیت می‌کنم، باید ۵۰ سال دیگر صبر کرد تا کسانی مثل من، شجریان، ناظری و … متولد شوند، متاسفانه از پتانسیل ما استفاده نمی‌شود و به هیچ وجه در تصمیمات موسیقی کشور دخالتی نداریم. باید فرصتی ایجاد شود تا با مقامات عالی کشور گفت‌وگو کرد که یا ما آنان را قانع کنیم یا آنان ما را، تا سرانجام به راهکاری برسیم که به موسیقی که گفته می‌شود فاخر در شکل واقعی‌اش اتفاق بیفتد.»

 

  1. بازنشسته آموزش و پرورش
    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ در ۱۸:۴۳ | #1

    دیده دریا کنم و صبر به صحرا فکنم
    و اندر این کار دل خویش به دریا فکنم

    از دل تنگ گنهکار برآرم آهی
    کآتش اندر گنه آدم و حوا فکنم

    آقای علیزاده پنجاه سال تجربه موسیقی دارد، سرد و گرم روزگار چشیده، من تعجب میکنم بر چه اساس تصور کرده آقای خامنه ای راضی به باز کردن این گره باشد. فقه شیعه حالا حالاها نمی تواند در این زمینه گره گشا باشد، یوسف قرضاوی را میشناسید؟! شیعه یک چنین فقیهی میخواهد که بگوید آواز و صدای زن حرمت شرعی ندارد. یعنی چه؟! یعنی آن مرز حرمت موسیقی را آنقدر ببرد جلو که حداقل موسیقی سنتی که میراث و بایگانی هنر این کشور است نابود نشود. فقیهی که در صدای کمانچه و عود ان قلت داشته باشد که نمی تواند راهنمای جامعه آنهم در زمینه موسیقی باشد.

    من اعلی حضرت را خیلی دوست داشتم ، روحش شاد ، در بهشت با اولیا و اوصیاء الله همنشین باشد ، اما همین آفت امروزی در آن دوره هم بود، ایشان به یک بت تبدیل شده بودند ، هر چیز را می گفتند باید برویم خدمت ایشان و اعلی حضرت رهنمونش را بدهند.

    پسرم تا زمانی که آخوندها مصدر امور باشند در بر همین پاشنه خواهد چرخید، آخوند شاید در جوانی یک مقدار بتواند انعطاف به خرج بدهد، آنهم به خاطر شور جوانی است نه آموزه های حوزوی. اما وقتی کهنسال شد آن شور و حال جوانی از سرش میرود و قال صادق ها به خاطرش می آید و آنوقت است که در بر پاشنه ی قبلی میچرخد

    [پاسخ]

    سالم پاسخ در تاريخ خرداد ۲۹ام, ۱۳۹۵ ۷:۰۶ ب.ظ:

    سلام
    چه نیازی به یوسف قرضاوی است
    هشتاد سال قبل رضا شاه را داشتیم
    خود شاه را داشتیم
    آن وقت که آخوندا کاره ای نبودند
    احتیاجی هم به فتوا برای موسیقی نبود
    چرا مردم آن بساط را جمع کردند؟
    این بدبختا آزادی سیاسی می خواهند
    این بیچاره ها عدالت می خواهند
    نه فتوا برای آزادی ساز و آواز

    [پاسخ]

    بازنشسته آموزش و پرورش پاسخ در تاريخ خرداد ۲۹ام, ۱۳۹۵ ۷:۳۷ ب.ظ:

    پسرم، کارهای مردم ایران نشان داده که هر چیزی باید اول مجوز شرعی اسلامی داشته باشد تا راحت آن را قبول کنند. مجوز شرعی که نباشد یا مصرف نمی کنند یا با عذابِ وجدان و دوبه شک آن کالا را مصرف می کنند.

    اگر یک حاکم بخواهد جلوی عزا داری محرم را بگیرد مردم کشور را به آتش خواهند کشید اما منع موسیقی باعث تحریک مردم نخواهد شد و نهایتا مثل اول های انقلاب مخفیانه موسیقی گوش میدهند. چرا؟! به این دلیل که حرمت شرعی درون آن ها عذاب وجدان ایجاد کرده که فعل غیر مذهبی و غیر الهی انجام میدهند.

    حال اگر همین موسیقی چندتا فتوای شرعی داشته باشد که حلال است و زبان عبادت آنوقت دیگر هیچکس نمیتواند مانع موسیقی بشود.

    پس آن جواز شرعی برای مردم ایران اوجب تر از آزادی و مولفه های مدرن است

    [پاسخ]

    غلامعلی یوسفی پاسخ در تاريخ شهریور ۷ام, ۱۳۹۵ ۹:۳۵ ق.ظ:

    خفه شو دیوث

    [پاسخ]

    غلامعلی یوسفی پاسخ در تاريخ شهریور ۷ام, ۱۳۹۵ ۹:۳۶ ق.ظ:

    دیوث

    [پاسخ]

    غلامعلی یوسفی پاسخ در تاريخ شهریور ۷ام, ۱۳۹۵ ۹:۳۷ ق.ظ:

    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

    غلامعلی یوسفی پاسخ در تاريخ شهریور ۷ام, ۱۳۹۵ ۹:۳۷ ق.ظ:

    دیوثی

    [پاسخ]

    غلامعلی یوسفی پاسخ در تاريخ شهریور ۷ام, ۱۳۹۵ ۹:۳۵ ق.ظ:

    خفه شو دیوث

    [پاسخ]

    غلامعلی یوسفی پاسخ در تاريخ شهریور ۷ام, ۱۳۹۵ ۹:۳۸ ق.ظ:

    سلام ای تاریکی

    [پاسخ]

    غلامعلی یوسفی پاسخ در تاريخ شهریور ۷ام, ۱۳۹۵ ۹:۳۸ ق.ظ:

    نفرین بر روزگار

    [پاسخ]

    غلامعلی یوسفی پاسخ در تاريخ شهریور ۷ام, ۱۳۹۵ ۹:۳۶ ق.ظ:

    دیاثت سیاسی داری

    [پاسخ]

  2. صبا
    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ در ۲۱:۰۰ | #2

    چرا کسی باید پاسخگوی دردهای یک مطرب باشه؟

    [پاسخ]

  3. شاعرانه
    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ در ۲۱:۳۵ | #3

    بنظر من هر صدایی یک نوع موسیقی هست .
    و هر موسیقی یک نوع زبان است که برای مخاطبان پیامی خاص دارد .
    حتی صدای چکا چک شمشیرها
    صدای گلوله ها
    صدای ناله یک مادر جوان مرده
    ناله های یک فرد در حال احتضار
    اینها صداهای غم انگیزیست اما بنظرم یک موسیقی حزن انگیزیست .
    صدای چه چه بلبلان
    صدای آبشاران
    صداهای موجود در طبیعت
    همه و همه یک موسیقی می باشد .
    یعنی خداوند وسقی را هم همراه بشر خلق کرده .
    خداوند می فرماید گناه نکنید . همین .
    حال صداهای تار و سه تار و سنتور و عود و کمانچه و غیره واقعا زیبا نیست ؟
    فکر کنم اگر کسانی موسیقی را حرام کرده اند نظورشان لهو و لعب هست که در موسیقیهای سنتی وجود ندارد .

    [پاسخ]

    حسن پاسخ در تاريخ خرداد ۲۹ام, ۱۳۹۵ ۱۱:۲۲ ب.ظ:

    صحیح …

    [پاسخ]

  4. حسن
    ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ در ۲۳:۲۲ | #4

    اینکه راه به راه خبر لغو کنسرت میاد دلیلش چیست؟
    قبلا هم لغو میشده ؟
    نمیشده ؟
    خبرش در نمیومد؟
    یا اینقدر کم بود که زیر سبیلی رد میکردند؟
    یا اینکه مثل قضیه ثبت نام فله ای در انتخابان با علم به رد صلاحیت میخوان جوسازی کنند؟

    [پاسخ]

  5. omid
    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ در ۱۴:۵۲ | #5

    برای این موضوع زیاد ناراحت کننده نیست و گذراست . فکر میکنم کمی برای تولید هیجان ، این بازیها تکرار میشه . گفتم بازی ، شما هم زیاد جدی نگیرید .
    کنسرت کیهان کلهر در نیشابور لغو میشه بعد این طرف دادستان میفرماید که اگر تعهد بدهند مرتکب اعمال منافی عفت عمومی یا یه همچین چیزی ، نشوند ، اجازه برگزاری داده خواهد شد .
    شاید برای شما باور پذیر باشه ولی من نمیتوانم بپذیرم که مقام عالی قوه قضا ، متوجه این موضوع نیست که اصولا در این مدل کنسرت ، ملت با چشمانی خیس از سالن خارج میشوند و جایی برای حرکات موزون و جیغهای بنفش نیست .
    فکر میکنم سال هفتاد چهار یا پنج بود . کنسرت شجریان در پارک ارم برگزار میشد . وسط یه رِنگ شیش و هشت ملت شروع کردند به دست زدن . شجریان نگاهی به گروه نوازندگان کرد و موسیقی قطع شد . تقریبا دو سه دقیقه سکوت برقرار بود و شجریان هم همینطور نگاه میکرد بعد گفت ، ما از این کارها تا الان نداشتیم . نه اینکه استاد مخالف دست و شادی باشند اساسا این نوع موسیقی ، تفکر برانگیز و در غالبا غمناکه . دست زدن وسط آواز شجریان هم یعنی اینکه کلا طرف تو باغ نیست اشتباهی راهش این طرفها افتاده .
    حالا اما روزگار غریبیست . . .

    [پاسخ]

    صبا پاسخ در تاريخ خرداد ۳۰ام, ۱۳۹۵ ۹:۰۴ ب.ظ:

    از نگاه اسلام فرقی بین موسیقی سنتی و با موسیقی های سوسولی نیست. هر دو توش غنا و طرب داره.

    [پاسخ]

  6. omid
    ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ در ۱۴:۵۳ | #6

    برای من این موضوع زیاد ناراحت کننده نیست .

    [پاسخ]

  7. علی
    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ در ۰۸:۴۸ | #7

    … پناه می برم به خدا از بستن دهان منتقدان (مثلاً جهان نیوز، ۹ دی، ….)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    [پاسخ]

  8. مرگی برای تمام فصول
    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ در ۱۲:۱۴ | #8

    بلا روزگاریست اوضاع فرهنگ در این ملک بقول کمال الملک در فیلم “کمال الملک “…..”هنر نمی خرد ایام “

    [پاسخ]

  9. omid
    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ در ۱۴:۲۵ | #9

    اما بغضی که این روزای منو به غم گره زده و چشمایی که مدام خیس . . .
    خدا کنه شجریان برای ما بمونه .
    دعا کنید .

    [پاسخ]

    شاعرانه پاسخ در تاريخ خرداد ۳۱ام, ۱۳۹۵ ۸:۱۸ ب.ظ:

    شجریان استاد بسیار بزرگی در موسیقی هست من خودم همیشه صداشو گوش می کنم اما اشتباهش این بود که وارد سیاست شد و خودشو خراب کرد .
    رفته با بهاییهایهای بی حجاب عکس گرفت و بر علیه اسلام و انقلاب مصاحبه کرد و شخصیت هنری چندین ساله اش را با این بچه بازیها آتش زد و نابود کرد .
    شجریان دیگه ارزشی واسه مردم نداره فقط صداش مونده نه خودش .

    [پاسخ]

  10. صبا
    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ در ۱۷:۳۵ | #10

    اغلب تولیدی ها و کارخونه ها داره تعطیل میشه. معلوم نیست دولت داره چه کار می کنه!

    [پاسخ]

    مس پاسخ در تاريخ تیر ۲ام, ۱۳۹۵ ۳:۰۴ ق.ظ:

    رییس جمهور عمدا داره تعطیل میکنه برا خودش دشمن تراشی کنه

    [پاسخ]

  11. Rorr
    ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ در ۲۱:۳۲ | #11

    یادمه یه گیری به حسن نماینده تام الاختیار اصول گرایی تو آهستان دادم چن وقت پیش که اصول گرایی عزیزان قلابیه و اصول گرای واقعی همونایین که تو ۸۸ به زیرپا گذاشته شدن اصول اعتراض کردن و در سکوت یا همکاری اصول گراهای قلابی کتک خوردن و سرکوب شدن.واقعا ببینین تفاوت رو.جوونای رای دهنده به روحانی صداشون به اندازه اصول گراهای قلابی بلنده سر داستان فیشهای حقوقی و پابه پای اصول گراهای قلابی از دولت توضیح و رسیدگی میخوان.
    مقایسه کنید با “کژ ندهید” و سرپوش گذاشتن رو دزدیایی به مراتب بزرگتر و ترسناکتر.

    مساله موسیقیم همینه.شماهایی که بدوبیراه میگفتین به جوونایی که تو خیابون بودن واسه بدیهی ترین حقوق داشتن کتک میخوردن آره فک کن واسه حق قر کمر دادن کتک میخوردن اما الان که آتیش تعصب و استبداد دامن خودتونو گرفته و گوش دادن و رفتن کنسرت کلهر و شجریان رو هم از تون گرفتن یادتون افتاده نظر بدین و انتقاد سازنده کنین و معلومه که بی اثر هم خواهد بود.شما نمیتونی خطی بکشی تو عالم موسیقی که یه طرفش شیش و هشت باشه یه طرفش چه میدونم همین موسیقی متعالی و عرفانی و غیره.بهر حال به جمع توسری خورا و زندگی واسشون ممنوع شده ها خوش اومدین برادرا. اینور بیشتر خوش میگذره.حالا هرچی جلوتر برین خودتون می بینین…

    شاعرانه جون اونیم که جوادیساری یا چه میدونم بتهوون میخواد گوش بده بخاطر موضعگیری های سیاسی این دوستان که نیس به قول حضرتت فقط صداشون مونده.

    [پاسخ]

  12. بينام …
    ۱ تیر ۱۳۹۵ در ۰۲:۱۹ | #12

    این الان مصداق دخالت در امور داخلی کشور های دیگه هست یا نه؟

    مکتبی های عزیز چه ماست مالی براش ارائه میکنن … مشتاقم بدونم.

    قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در هشداری بی‌سابقه، شیخ عیسی قاسم رهبر شیعیان بحرین را “خط قرمزی” دانست که “تجاوز به حریم” آن، نابودی حکومت این کشور را به دنبال خواهد داشت.
    سرلشکر سلیمانی دوشنبه ۳۱ خرداد با صدور بیانیه ای هشدار داد که عبور از این خط قرمز “شعله ای از آتش را در بحرین و سراسر منطقه پدید خواهد آورد و برای مردم راهی جز مقاومت مسلحانه باقی نمی گذارد” که “نتیجه آن، جز نابودی این رژیم سفاک نخواهد بود”.

    [پاسخ]

    غلامعلی یوسفی پاسخ در تاريخ تیر ۱ام, ۱۳۹۵ ۵:۲۳ ق.ظ:

    نه کدوم دخالت؟؟؟ فقط یه کوچولو تهدید به نابودیشون کرده!!!!! خخخخخخخخخخ

    [پاسخ]

    غلامعلی یوسفی پاسخ در تاريخ تیر ۱ام, ۱۳۹۵ ۵:۲۷ ق.ظ:

    نکته ای که از سلیمانی باید پرسید اینه که به فرض اون یارو شیخه چمیدونم عیسی موسی چیچیک رو اگه فرضا فردا زدن کشتن مگه ایران چیکار میتونه بکنه که الدرم بلدرم میکنی؟؟ الان که بدتر حکومت بحرین میتونه به بهانه عامل ایران بودنشون معترضین رو بیشتر سرکوب کنه که قند عسلم! خخخخخخخ

    [پاسخ]

    غلامعلی یوسفی پاسخ در تاريخ تیر ۱ام, ۱۳۹۵ ۵:۲۸ ق.ظ:

    البته خودش میدونه و این کار رو به نشانه اعتراض به ظریف به خاطر برکناری امیرعبداللهیان از معاونت عربی-آفریقایی وزارت خارجه کرد

    [پاسخ]

    بينام ... پاسخ در تاريخ تیر ۱ام, ۱۳۹۵ ۷:۰۳ ق.ظ:

    ااین بیانیه یه چیزی در حد همون بالارفتن از دیوار سفارت عربستان احمقانه ست … مشخص نمیشه کرد چند میلیارد دلار خسارت عینی به کشور وارد میشه … چشماش رو میبینی انگار به یه سایکو نگاه می کنی، احمق قبله عالم اقایون هم شده ….

    [پاسخ]

    صبا پاسخ در تاريخ تیر ۱ام, ۱۳۹۵ ۶:۱۸ ب.ظ:

    سردار سلیمانی می خواست اطمینان قلبی به متحدین ایران توی منطقه بده که همچنان پشت شون هستیم. همین. خیلی هم کار هوشمندانه ای بود. یه عده گرگ بنفش فکر و ذکرشون الان فقط تخریب سردار سلیمانی شده.

    [پاسخ]

  13. با بک
    ۱ تیر ۱۳۹۵ در ۰۸:۳۹ | #13

    چندین سال به سنتی خونا رانت داده شد تا انواع مختلف موسیقی و همچنین صدای زنا رو خفه کنن. حالا نوبت خودشون رسیده.
    طرف به جای اینکه از کلیت موسیقی دفاع کنه دست به دامن دشمنای موسیقی و ملت میشه که بداد موسیقی فاخر برسین. مردک دبنگ

    [پاسخ]

    ع پاسخ در تاريخ تیر ۱ام, ۱۳۹۵ ۱۰:۰۶ ق.ظ:

    مغرضانه حرف میزنی. بحث سیاسیش به یک طرف اما تو هر browser که داری بزن “موسیقی” و این کلمه رو تو متن سرچ کن. در هیچ موردی در متن حرفهای علیزاده موسیقی با پسوندی اختصاصی نیومده.
    مثلا رسما داره میگه:”و آیا همه کشورهای دنیا موسیقی در آنها تحت نظارت هست و فقط یک عده باید تصمیم بگیرند که مردم چگونه موسیقی گوش کنند؟”

    [پاسخ]

    با بک پاسخ در تاريخ تیر ۱ام, ۱۳۹۵ ۱۱:۵۴ ق.ظ:

    «من ۵۰ سال است که در موسیقی ایران فعالیت می‌کنم، باید ۵۰ سال دیگر صبر کرد تا کسانی مثل من، شجریان، ناظری و … متولد شوند، متاسفانه از پتانسیل ما استفاده نمی‌شود و به هیچ وجه در تصمیمات موسیقی کشور دخالتی نداریم. باید فرصتی ایجاد شود تا با مقامات عالی کشور گفت‌وگو کرد که یا ما آنان را قانع کنیم یا آنان ما را، تا سرانجام به راهکاری برسیم که به موسیقی که گفته می‌شود فاخر در شکل واقعی‌اش اتفاق بیفتد.»

    [پاسخ]

    ع پاسخ در تاريخ تیر ۱ام, ۱۳۹۵ ۱۲:۰۴ ب.ظ:

    اگر برداشتت این است که منظورش این است که “که به موسیقی که گفته می‌شود فاخر در شکل واقعی‌اش اتفاق بیفتد” (و بعد بقیه موسیقی ها را منکوب کنیم)؛ حق با توست. اما برداشت من با توجه به بقیه حرفهایش این نیست. به نظرم بحثش در اینجا بیشتر این است که موسیقی مورد علاقه خودش را از حالت منکوب شدن نجات بدهد.
    البته کتمان نمیکنم که ممکن است برداشت تو درست باشد.

    با بک پاسخ در تاريخ تیر ۱ام, ۱۳۹۵ ۱۲:۱۲ ب.ظ:

    همینکه اسم موسیقی فاخر بیاد دیگه تمومه. حکومتم همینو میگه. میگه موسیقی فاخر تولید کنیم.

  14. omid
    ۱ تیر ۱۳۹۵ در ۱۱:۲۷ | #14

    اگه منظورت از رانت اینه که چون به شماعی زاده اجازه کنسرت ندادند لابد به این خاطر کنسرت شجریان شلوغ شده ، که خنده داره .
    در هر مدل حکومتی شجریان ، شجریان بود .
    علیزاده تا نامزدی جایزه گرمی رفت . تلاش خودش بود و دستش هم درد نکنه . هر دو هم در سن چهل و پنجاه به حدی از زندگی مرفه رسیدند .
    به بقیه کاری ندارم چون همه به شکل غم انگیزی ایرانی هستیم .

    [پاسخ]

    با بک پاسخ در تاريخ تیر ۱ام, ۱۳۹۵ ۱۲:۰۸ ب.ظ:

    بحٍث محبوبیته و شهرته و نه هنر. اره شجریان هنرمند خوبیه و تو هر حکومتی هم هنرمند خوبیه.
    منتها شجریان قبل انقلاب هم خواننده بوده محبوبیتش اون موقع با هایده و داریوش و مهستی و گوگوش و همین شماعی زاده قابل مقایسه بوده؟
    شما شکی داری که ممنوع کردن همه انواع موسیقی رانت به سنتی خونا بوده؟ ازین واضح تر؟
    مثل اینه بگیم ما فقط به پراید اجازه میدیم تو مملکت تولید شه و هیچ شرکتی حق نداره هیچ ماشین دیگه ای درست کنه از خارج هم نباید ماشینی بیاد. اونوقت این رانت به پراید نیست؟ بعد میگی پراید ماشین خوبیه و تو هر حکومتی پراید پرایده. قبول. منتها تو چجوری فهمیدی پراید ماشین خوبیه؟ با چیزی مقایسش کردی؟ چیز دیگه ای دیدی اصن؟

    [پاسخ]

  15. omid
    ۱ تیر ۱۳۹۵ در ۱۳:۲۱ | #15

    فکر نمیکنم مثال پراید رو خودت قبول داشته باشی . شما گزینه دیگه ای نداری پس بیست سی تومن میدی پراید و امنیت هم که کشک . خب ، این رانته .
    شجریان هیچوقت تنها و یا یکی از معدود گزینه ها نبوده و جهت اطلاع اصولا هیچوقت تمایلی هم به کنسرت نداشت . شجریان هر چی داره از محبوبیت و شهرت و پول ، از کاست هاییه که داد بیرون. میانگین در این سی و هفت سال شاید سی تا کنسرت در ایران نداده .
    خب قربونت برم ، کاست که همه رقم در دسترس بود . کسی محکوم نبود فقط شجریان گوش کنه .
    در مورد پراید باشما موافقم ماشین خوبی نیست اما من شجریان رو از نظر هنرش با بزرگان قبل و معاصر خودش در موسیقی سنتی مقایسه میکنم و میگم قابل مقایسه نیست با اختلاف نجومی اوله .
    اما از نظر اخلاق ، که ، یار ما این دارد و آن نیز هم . راستش اخلاقش بیشتر برام مهمه در عین اینکه دلباخته هنرشم و از شانزده سالگی مونس همه تنهاییام بوده . در قضیه هشتاد و هشت تنها کسی که واکنش نشون داد شجریان بود . نه واکنش سیاسی ، نه ! نه ! واکنش عاطفی ، دلش بدرد میومد از اون صحنه هایی برای دیگران عادی شده بود.
    و البته هزینه ش رو هم داد.

    [پاسخ]

    با بک پاسخ در تاريخ تیر ۱ام, ۱۳۹۵ ۱:۳۵ ب.ظ:

    همونموقع شماعی زاده هم میتونست کاست بده یا نه؟ تو تلوزیون چی؟
    بله برای افراد زیادی گزینه دیگه ای نبوده. برای گروه زیادی از مردم دسترسی به کاستای سیاوش قمیشی سخت بوده. عده زیاد دیگه فقط موسیقی سنتی رو شنیدن از تلوزیون.
    در مورد مقایسه با بزرگان قبل و بعد موسیقی سنتی حق ممکنه با شما باشه. ولی دقیقن مثل مقایسه کردن پراید مدل فلان سال با فلان ساله. بحثمون در رابطه با موسیقی سنتیه نه شجریان.

    [پاسخ]

  16. سالم
    ۱ تیر ۱۳۹۵ در ۱۳:۵۲ | #16

    در مورد شجریان انصافا یگانه دوران هاست
    پاواروتی ایران است

    [پاسخ]

    سالم پاسخ در تاريخ تیر ۱ام, ۱۳۹۵ ۱:۵۶ ب.ظ:

    اما موسیقی سنتی هنر دوران فئودالیسم است و خیلی جان سخته
    یعنی دلیل ماندگاری ضعف رقبا یا رانت نیست
    طبقه اجتماعی سنتی و مرتجع
    این رو حفظش می کنه به هر قیمت
    اتفاقا هنر شجریان مدرن کردن آواز سنتی بود
    البته این نظر شخصیه

    [پاسخ]

  17. omid
    ۱ تیر ۱۳۹۵ در ۱۴:۰۸ | #17

    از موسیقی سنتی در کلیتش دفاع نمیکنم . شاید در مورد کسایی مثل افتخاری و بقیه حق با شما باشه . تلویزیون هیچوقت با شجریان خوب نبوده و همیشه با هم مشکل داشتند . راستش رو بخوای بعد از شجریان ، آواز خواهد مرد و میمونه فقط ترانه و تصنیف . خلاقیتی هم که ندارند عموما تکرار تصنیفهایی که زمانی دلکش و مرضیه و بقیه خوندند . در مورد تعدادی ازخوانندگان و نوازندگان موسیقی سنتی با شما موافقم . علیزاده رو شاید با هنرش و حرفهاش موافق نباشیم اما نون نبوغ خودش رو میخوره . علیزاده آهنگسازی هم کرده اما اگه بخوای اهنگهایی رو که علیزاده ساخته با اون چیزی که شماعی زاده ساخته مقایسه کنی ، خداییش ظلم کردی . به موسیقی .

    [پاسخ]

  18. omid
    ۱ تیر ۱۳۹۵ در ۱۴:۲۱ | #18

    ببخشید پر حرفی میکنم . اما علت اینکه گفتم همه به طرز غم انگیزی ایرانی هستیم به این خاطره که ، آدم هایی که تو این عرصه کار میکنند و اسمشون هم هنرمنده ، عموما پول پرست ، زنباره ، زیرآب زن ، و . . . هستند . من از نزدیک چند تایی از اینها رو میشناسم . باور کردنی نیست کسی رو که به سازش عاشقانه گوش میدی ، بخواد سرت رو کلاه بذاره برای چندر غاز . توصیه من به همه علاقمندان به همه نوع موسبقی در ایران اینه که اگه میخواهید از موسیقی لذت ببرید هیچوقت به این آدما نزدیک نشید .

    اما شجریان . . . وای که شجریان ز دست تو.

    [پاسخ]

    حسن پاسخ در تاريخ تیر ۱ام, ۱۳۹۵ ۷:۰۸ ب.ظ:

    بیخیال امید …
    اینا واسه سوسن تنبون نمیشه
    ادم به سنگ هم دل ببنده باهاش محشور میشه …

    [پاسخ]

  19. بازنشسته آموزش و پرورش
    ۱ تیر ۱۳۹۵ در ۲۰:۲۶ | #19

    با رای مردم رئیس جمهور انتخاب میشودکه وزیر خارجه را معرفی میکند تا مجلس به وی رای اعتماد دهد،تا سیاست خارجی کشور را سردار سلیمانی تعیین کند

    [پاسخ]

    مس پاسخ در تاريخ تیر ۱ام, ۱۳۹۵ ۸:۲۷ ب.ظ:

    خخخخخخخخخخ

    [پاسخ]

  20. شاعرانه
    ۱ تیر ۱۳۹۵ در ۲۳:۱۷ | #20

    شجریان میره میگه صدا و سیما بدون اجازه من کارامو پخش میکنه من راضی نیستم و حق نداره بجز ربنا بقیه آثارمو پخش کنه
    اگه واسه مردم میخوند حق نداشت این حرفو بزنه
    شجریان شخصیتش بچه و جو گیر و منفی هست . هیچکس مطلق نیست شجریان برای زمان خودش معروف بود الان جونای ما کی شجریان گوش میده ؟
    دیگه دوره اش گذشت .
    سراج و افتخاری و مرحوم بسطامی و دیگر هنرمندان تو سیاست دخالت نمیکند و خودشونو خراب نمیکند .
    شجریان خراب کرد خودشو
    بقول خودش
    یاد ایامی که در گلشن فغانی داشتیم
    عکس با بهاییها و مصاحبه بر علیه ایران خراش کرد .
    جوونای الان پاشایی و عقیلی و جدیدارو گوش میدن

    [پاسخ]

  21. آزادی(آزادی)
    ۲ تیر ۱۳۹۵ در ۱۴:۰۳ | #21

    شما الان منتقدید آقا؟ زنهار که منتقد بودن در نظام مقدس جمهوری اسلامی عاقبت خوشی نداره….بترسید از روزی که انتقاد ها بدون پاسخ تلنبار بشه و شما تبدیل بشید به مخالف! مخالف آقا مخالف! خیلی بده…مگه نه؟!

    [پاسخ]

  22. صبا
    ۲ تیر ۱۳۹۵ در ۱۶:۲۰ | #22

    من جای شجریان بودم این آخر عمری به جای این کارها توبه می کردم. گناه مطربی خودش کم نیست تا چه برسه به اینکه ضدیت با نظام اسلامی هم بهش اضافه باشه.

    [پاسخ]

  23. احمد
    ۲ تیر ۱۳۹۵ در ۲۰:۴۹ | #23

    یکى نیست به قاسم سلیمانى بگوید اوضاع بحرین بتو وبه ایران چه مربوط؟
    اگر شمایان رسالت طرفدارى از اتباع شیعه کشورهاى دیگر دارید وچنین قلتشم پلتشمى راه میاندازید چرا حکومتهاى دیگر در دفاع از سنى هاى ایران که هر روز وهر روز به هر بهانه اى اعدام میشوند نداشته باشند؟
    طبق این روال انصافا عربستان باید در دفاع از سنیهاى بدبخت ایران ایران را به اتش بکشد.

    [پاسخ]

    فهیمه پاسخ در تاريخ تیر ۳ام, ۱۳۹۵ ۱۲:۲۱ ق.ظ:

    انصافا فقط از یه سنی متعصب برمیاد وضع سنی های ایران رو با شیعیان بحرین و عربستان مقایسه کنه

    سنی های بدبخت ایران…
    ینی هرچی آدم فکر میکنه به مدارا دوستی برادری،باز یکی یه چیزی میگه به این باور میرسونه اینا همه ش کشکه.

    [پاسخ]

    غلامعلی یوسفی پاسخ در تاريخ تیر ۳ام, ۱۳۹۵ ۱:۲۳ ق.ظ:

    یک کامنت چند روز پیش جان کری وزیر خارجه آمریکا خطاب به جواد ظریف کافی است تا بفهمیم سپاه چه بلایی دارد بر سر ایران می‌آورد. وزیر خارجه آمریکا در دیدار با جواد ظریف گفت این تقصیر آمریکا نیست که شرکت‌های بین‌المللی نمی‌خواهند با ایران معامله و خرید و فروش کنند. کری تاکید کرد وقتی ایران مانور موشکی برگزار می‌کند و روی موشک‌ها می‌نویسد مرگ بر اسراییل، آن‌گاه شرکت‌ها از معامله با ایران وحشت کرده و فکر می‌کنند ایران کشور ناامنی است، آمریکا هم نمی‌تواند مانع ترسیدن شرکت‌های بین‌المللی از رفتار ایران شود.

    در واقع مانور موشکی چند ماه پیش سپاه و تبلیغات عمدی و بیش از حد پیرامون آن، بسیاری از فرصت‌های احتمالی سرمایه‌گذاری بعد از برجام و ایجاد فرصت‌های شغلی برای مردم ایران را به باد داد؛ اما بیانیه اخیر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس که در واقع به بحرین اعلان جنگ داد و متحد سعودی‌ها را به مقاومت مسلحانه و خون‌ریزی و انقلاب و سرنگونی رژیم تهدید کرد، باعث خواهد شد تا اگر شرکتی برای وارد نشدن به بازار ایران هنوز دچار تردید بود، اکنون دیگر مطمئن شود که طیفی از نظامیان ماجراجوی سپاه برای درگیری‌های نظامی در کشورهای منطقه برنامه‌ریزی می‌کنند و به احتمال زیاد ایران به این زودی‌ها روی آرامش و امنیت و قانون‌مداری را نخواهد دید و مکان امنی برای سرمایه‌گذاری بین‌المللی نخواهد بود.

    هدیه ماه رمضان به سعودی‌ها
    از یک نگاه، بیانیه قاسم سلیمانی در تهدید دولت بحرین را باید هدیه ماه رمضان فرمانده سپاه قدس به سعودی‌ها به حساب آورد. در واقع این می تواند همان سند مکتوب و بهانه‌ای باشد که سعودی‌ها سال‌هاست در پی آن بودند تا ثابت کنند ایران عامل ناامنی و صدور تروریسم به کشورهای اقماری عربستان سعودی است.

    از سوی دیگر، این روزها سعودی‌ها در گیر پرونده‌ای هستند که علیه ریاض در آمریکا تشکیل شده و مقام‌های دربار سعودی را به مداخله فعال در حادثه یازده سپتامبر و حمایت از تروریسم متهم می‌کند. با استناد به بیانیه قاسم سلیمانی، بار دیگر سعودی‌ها با مظلوم‌نمایی دیپلماتیک، کمپینی را سازماندهی می‌کنند تا جامعه جهانی را قانع سازند که در واقع این ایران است که به عنوان حامی تروریسم جهانی و عامل درگیری‌های منطقه‌ای باید مورد نقد و محدودیت قرار بکیرد نه ریاض. در واقع قاسم سلیمانی با این اظهار نظر، حاشیه امنی که سعودی‌ها در این روزهای سخت و تنش در روابط ریاض واشنگتن به آن نیاز داشتند، به دربار سعودی‌ها هدیه داد.

    [پاسخ]

  24. احمد
    ۳ تیر ۱۳۹۵ در ۰۵:۲۲ | #24

    فهیمه خانم جان
    شما کجا از شرایط سنیهاى ایران خبر دارید؟
    اگر اجازه نفس کشیدن زیر اسمان را دارند شیعیان عربستان وبحرین بیشترش را دارند انچه را من نوشتم اهل تسنن خبر دارند نه شما

    [پاسخ]

    فهیمه پاسخ در تاريخ تیر ۳ام, ۱۳۹۵ ۵:۵۵ ق.ظ:

    از انجایی که من هم در همین مملکت زندگی میکنم…

    بی خیال پدرجان درباره ی بهائیت که حرف نمیزنی.اهل تسنن عزیز رو فرمودی دیگه.
    اجازه ی نفس کشیدن؟
    جوک نگید لطفا.

    در هر حال شما اگه همون دوستی هستید که میگفت من سنی نیستم و از سنی های متعصب هم سنی تر بود من ترجیح میدم بحث نکنم با شما.

    نشون به اون نشون که اون بنده خدا هم جواب کامنت ها رو تو یه کامنت جدا میداد مثل شما.
    و به جای نقد کردن رسما غر میزد؛درست مثل شما.

    [پاسخ]

  25. سالم
    ۳ تیر ۱۳۹۵ در ۰۵:۵۹ | #25

    سپاه برای خودش کار نمی کند
    در اینجا حفظ امنیت ایران است
    با بلایی که عربستان بر سر سوریه آورد
    دیگه بحث اقتصادی بی معنی است
    باید در جنگ پیروز شد یا شکست نخورد
    بعد از اقتصاد و سرمایه گذاری حرف زد

    [پاسخ]

  26. احمد
    ۳ تیر ۱۳۹۵ در ۰۷:۴۴ | #26

    فهیمه خانم عزیز
    به نظر من شمادر هر صورت مکتبى محترمى هستى این را از صمیم قلب میگویم اگر همه مکتبیها مثل شما بودند این مملکت مشکلى نداشت
    ومنهم حالا سنى یا بهایى ویا یهودى ویا مرتد کامل
    اقلیتهاى ایران هم در بهشت زندگى میکنند
    ولى ایا جناب قاسم سلیمانى ویا هر کدام از مقامات ایران حق دارند به این صراحت در امور کشور دیگرى دخالت کنند؟
    ایا این نظیر دخالتهاى مقامات ایران در ماههاى اول پیروزى انقلاب در امور عراق نیست؟
    مقامات ایران تا کى نباید یک ذره شعور مملکتدارى پیدا کنند؟
    در ایران حکومت بخود حق میدهد حتى جلو اموزش وکسب وکار بهاییها را بگیرد چون انها را بیدین میداند خوب سنیها هم بهمین طریق شیعه ها را بیدین میدانند چه فرقى دارد؟
    حالا من نمیدانم حکومت بحرین تمام مغازه ها وکسب وکار شیعه ها را تعطیل کرده ومانع درس خواندن انها هم شده یانه؟
    بهر حال این جناب شیخ نه زندانى شده ونه اعدام
    حداکثر با سلام وصلوات به ایران تشریف فرما شده وبا سکونت در یکى از کاخها از همین جا حرکات براندازى خود را هدایت میکند.

    [پاسخ]

    سالم پاسخ در تاريخ تیر ۳ام, ۱۳۹۵ ۷:۵۴ ق.ظ:

    ببخشید احمد جان می دانم مخاطب شما دیگریست اما به دلیل فضولی ذاتی عرض می کنم
    بحرین از نظر ایران کشور دیگری نیست
    می دانم پذیرش این حرف ساده نیست و کمی شعاری به نظر می رسد
    ولی حقیقتا بحرین جزوی از خاک ایران است
    و صرفا یک توافق ضمنی شده که در امور خود نیمه خودمختار باشد
    ارتباط های تاریخی آن با ایران محکمتر از هر سرزمین یا کشوری در این منطقه است
    حکم بحرین از بقیه کشورهای عربی جداست

    [پاسخ]

  27. علی
    ۳ تیر ۱۳۹۵ در ۰۹:۲۲ | #27

    … باز هم پناه می برم به خدا از بستن دهان منتقدان (مثلاً جهان نیوز، ۹ دی، ….)!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    [پاسخ]

  28. با بک
    ۳ تیر ۱۳۹۵ در ۱۱:۱۲ | #28

    خداوند این مملکت را از شر دروغ ، خشکسالی و سردار قاسم سلیمانی حفظ کند.

    [پاسخ]

  29. omid
    ۳ تیر ۱۳۹۵ در ۱۴:۴۹ | #29

    جناب سالم ! سلام .

    اگر حمل بر طعنه و مطایبه نمیشه ، میشه یه مقدار راجع به این جنگی که نباید شکست بخوریم ، توضیح بدید .
    جنگ ! برای چی ؟ کی ؟ کجا ؟
    یعنی اجتناب ناپذیر بود این جنگ لعنتی ؟
    دوست ندارم قضاوت کنم . چون به اطلاعاتی دسترسی ندارم .
    شما به ما بگو عزیز .

    [پاسخ]

  30. تیرگر
    ۳ تیر ۱۳۹۵ در ۱۵:۵۲ | #30

    ◘ من مقداری درباره اویل انقلاب و دخالت های آیت الله خمینی در امور داخلی عراق شنیدم و خوندم
    کاری که امروز سپاهیان انجام میدن دقیقا دخالت در امور داخلی یک کشور در سطح بالا هست
    در آینده اگر احیانا جنگی اتفاق بیفته همه مجبور هستیم پشت سر سپاه حرکت کنیم
    هرکی اعتراض کنه میشه جاسوس منافق بر انداز و عاملِ نفوذی و سریع اعدام

    ◘ علاوه بر اون در شرایط جنگی خیلی راحت تر میشه هر مخالفیو خفه کرد
    فضای خوبی هست برای ایجاد وحدت حداکثری پشت سر آیت الله خامنه ای
    خلاصه اینکه تز آیت الله خمینی مبنی بر حفظ حکومت اسلامی از اوجب واجبات در بالاترین حد در حال اجرا بوده
    در همه ی سال های گذشته .

    ◘ هر تابوت که از جبهه ی جنگ برگرده و هر شخصی که مجروع و معلول بشه یک برگ برنده هست که خودمون دو دستی تقدیم دیکتاتور میکنیم، موج احساسات و عواطف راه میفته و شارلاتان ها به صورت حداکثری میتونن از عواطف و احساسات اکثریت ساده لوح بهره برداری حداکثری داشته باشن

    ◘ سال ها بعد از اونم هرکی بخواد به جنگ اعتراض کنه میتونن فریاد وامصیبتا بزنن که به خون شهدا اهانت شده ، او منافق است خائن است ، حرامزاده است (همینجوری یهو یاد استاد فحاشی جناب آریوشین افتادم)

    ◘ دیگه اون روز حتی منم فراموش کردم که آتش جنگ فتنه و آشوب با نامه پرونی و خط و نشون کشیدن های کدوم سردار شروع شد

    ◘ به هر حال امیدواریم آخر سر مجبور نشیم دوباره جام زهر با نون اضافه میل کنیم یا اینکه به نرمش و حرکت موزون قهرمانانه بپردازیم

    [پاسخ]

    فهیمه پاسخ در تاريخ تیر ۳ام, ۱۳۹۵ ۴:۵۳ ب.ظ:

    الان موضوع بحث بحرینه یا عراق؟

    [پاسخ]

  31. تیرگر
    ۳ تیر ۱۳۹۵ در ۱۵:۵۷ | #31

    البته یه حدس کوچیکی هم میزنم
    تمام این هوچی گری ها (داخلی و خارجی) شاید به این دلیل باشه که بخوان روحانیو زمین بزنن یه رئیس جمهور که غلام حلقه به گوش سپاه باشه روی کار بیاد و بعد از اون فضای کشورو آروم کنن تا به شکلی برکت های برجام به حساب برادران قاچاقچی واریز بشه و اعضای باند آلکاپون در افکار عمومی مقبولیت پیدا کنن

    [پاسخ]

  32. احمد
    ۳ تیر ۱۳۹۵ در ۱۸:۴۴ | #32

    تیرگر عزیز
    شما چیزهایى خوانده ایى ولى من کاملا زمان انقلاب را بیاد دارم ودخالتها واعلامیه دادنهاى مقامات ایران واز جمله ایت الله خمینى بر علیه حکومت عراق
    مثلا حجت الاسلام دعایى اولین سفیر جمهورى اسلامى در عراق به محض رسیدن به فرودگاه بغداد بر خلاف تمام پروتکلهاى بین المللى در یک مصاحبه مردم عراق را به انقلاب اسلامى تشویق کرد.
    صدام ایت الله صدر را کشت واقاى خمینى اعلامیه ایى باین مفهوم علنا صادر نمود
    که ایت الله صدر شهید مظلوم رونده راه اجداد طیبه خود بوده وصدام حسین از شجره خبیثه اجداد خود است وباید مردم عراق اورا نابود کنند
    متن اعلامیه دقیق یادم نیست ولى این جملات در ان بود
    اینها یک نمونه از دخالتهاى علنى ومکرر ونسخه پیچیدنهایى بود که از همان روزهاى اول انقلاب براى مردم عراق شروع شد
    وصدام البته از خدا خواسته منتظر همین بهانه ها بود
    وبهمین دلیل وبا استناد به این اسناد سالها محافل بین المللى زیر بار قبول تجاوز صدام نمیرفتند وایران را تجاوزگر واغاز کننده جنگ اعلام میکردند

    [پاسخ]

  33. بازنشسته آموزش و پرورش
    ۳ تیر ۱۳۹۵ در ۱۸:۴۹ | #33

    دو روز است که من حال خوبی ندارم سربازها، سربازهای بی گناه ۱۹ سرباز ۰۵ کرمان بی گناه و جوان مردند به همین سادگی ، اما نگرانی اصلی رسانه های داخلی آن آقا هست که نمی دانم شیخ چی چی عیسی بود در بحرین.
    آدم میترسد چیزی بگوید و سریع برچشب و داغ روی پیشانیت بزنند که با استکبار همصدا شده ایی.

    همه ی آن ها سربازها مثل نوه های من هستند، یکی از نوه های من اسمش محمد حسن است همین روزها باید برود سربازی من نگران محمد حسن هستم درست مثل ۸۸ که نگران جوان ها بودم
    خدایا خدایا خودت به ما رحم کن به بچه های مردم رحم کن
    امروز روز و شب عزیزی است دعا کنید
    فاتحه بخوانید

    http://isna.ir/news/95040101832

    [پاسخ]

  34. Rorr
    ۳ تیر ۱۳۹۵ در ۲۱:۴۸ | #34

    فهیمه و یه دوست دیگه ای قبلنا شاکی بود که کی گفته سنیا وضعشون بده. بیا ببین واسه خودشون مسجد دارن تو مناطق سنی نشین و حتی واسه شیعه ها پشت چشمم نازک می کنن و بعضا دولت رحمت و عطوفت اسلامی هم کاری به کارشون نداره و محل عبادتشونو خراب نمیکنه و دل شیعیان مجبور به سکونت در مناطق سنی نشین میشکنه!

    این عزیزان دهه شصت نبودن که ببینن به بهانه شورش کردا (که البته بین شورشیای کرد هم آدمای مشکل دار بوده) تو کردستان یه وضعی بوده مث الان عراق و سوریه! اصن همین الانش شما برو بعضی روستاهای کردستان فک میکنی رفتی بورکینافاسو.تازه دهه شصتو ولش.همین الانش به بهانه پژاک با کردها رفتاری میشه که آدم یاد این فیلمای قدیمی میفته که گشتاپو میومد تو روستاهای اوکراین واسه شکار چریک ها!

    بله حکومت اگه سنی های کرد و بلوچ سرشون پایین باشه و با انواع و اقسام مظالمی که در حقشون میشه کنار بیان و دعاگو هم باشن کاری نداره. چه بسا اجازه بده مسجد و ماموستایی هم داشته باشن و به شیعه های ناز محلی هم بی اعتنایی کنن و دلشونو بشکونن.

    اما بیشتر از این با سرب داغ پاسخ داده میشه.شما اگه شیعه واقعی هستین و دین دارین و آزاده این،اول تلاش کنین که حقوق حقه سنی ها و سایر اقلیتا تو ایران برقرار بشه.بعد اونوقت هرچقد دلتون خواست از بی فرهنگی و پررویی سنیا بد بگین. مرسی اه.

    ***
    تیرگر عالی گفتی. عالی. دمت گرم

    [پاسخ]

    فهیمه پاسخ در تاريخ تیر ۴ام, ۱۳۹۵ ۳:۱۱ ق.ظ:

    پرروی و بی فرهنگی؟

    اینا رسما فحشه ها.

    به من باشه میگم آره خدایی همه در کنار هم خیلی خوب خیلی باصفا.دوست باشیم حرف بزنیم بحث کنیم درباره ی عقایدمون ،حقوقمون.حتی دعوا کنیم ولی ته ش دوست باشیم.خدایی ها…

    بعد خیالتون راحت.این رابطه دوسره ست.ینی مثلا اونام همین گارد رو دارن.خب مثلا بچه ی پنج ساله چی میفهمه که اتفاقا تو محله ی شیعه نشین به همبازیش بگه من با تو بازی نمیکنم .چون تو شیعه ای.؟

    و یه نکته اگه قراره حرف من رو نقد کنید،دقیقا حرف من رو نقد کنید و اگه قراره به بهانه ی حرف من یه نقد و نظر رو بیان کنید،فقط نظرتون رو بگیدو لطف کنید اسم من رو نیارید.ادم مجبور میشه جواب که چه عرض کنم دفاعیه بنویسه.

    واقعا به نظر میاد من ادعا کردم برخورد ایران خیلی دموکراتیک بوده؟
    یکی گفته وضع سنی های ایران مثل شیعیان بحرینه و من گفتم مقایسه ی اینا کاملا غلطه.که غلط هم هست
    همین

    [پاسخ]

    Rorr پاسخ در تاريخ تیر ۴ام, ۱۳۹۵ ۸:۴۹ ق.ظ:

    دوطرفه نیس خانم. دوطرفه وقتیه که دوطرف قدرت مساوی دارن.مث ایران و عربستان که واسه هم کری میخونن. سنی بی پناه ایرانی در برابر ظلم حکومت حالا یه لغزی به شیعه گفت.ببخشید وقتی حکومت بنده و شما که خیلیم دوسش داریم نه سال ۶۱ و ۶۲ همین دیروز پریروز یه روستا رو تو کردستان به توپ می بنده شما باید بی جنبگی بچه سنی کرد رو ببخشید که با بچه من و شما همبازی نمیشه.

    تو رو به مقدساتتون قسم هم نیاین بگین تروریست و پژاک و این حرفا.چطوریه که واسه خنثی کردن عملیات تروریستی تو تهران یه عالمه پلیس سیاه پوش و تعلیم دیده مث میمون از دیوار خونه ها میرن بالا و تروریستا رو دسگیر میکنن اونوقت تو کردستان روش برخورد اینه که عه برادر تروریستا از مرز رد شدن تو فلان روستا هستن یالله حمله کنیم خونه های مردم روستا رو رو سرشون خراب کنیم.

    بعدشم این احمدآقا هم هی بگه بحرین عربستان فلان. اونم اشتباه میکنه. بحرینم غلط کرد خونه روحانی شیعه رو محاصره کرد.عربستان بیجا کرد گردن شیخ نمر و زد.اونم میشه جنایت. هر انسانی هم که یه ذره وجدان داره باید محکوم کنه. ولی ما چه کار به اونا داریم اصن؟ این کل کل بی معنی چیه مد شده یکی میاد میگه اوین یکی میگه ابوغریب و گوانتانامو و زندان عربستان و بحرین و قطر؟

    این پاراگراف آخر در تایید حرف شما بود که گفتین مقایسه کاملا غلطه.ظلم ظلمه.

    [پاسخ]

  35. Rorr
    ۳ تیر ۱۳۹۵ در ۲۲:۱۳ | #35

    سالم جان بحرین جزو خاک ایران نیس و مدتهاس که نبوده.بحرین یه کشور مستقل و پذیرفته شده در سازمان ملله و ایران هیچ حقی رو این خاک این کشور نداره.اگه قراره تا یک میلیون سال گذشته عقب بریم و مرز ببندیم باید نصف کشورو بدیم به مغولستان بقیه شم به عربستان! بحرین پیشکش.

    [پاسخ]

  36. احمد
    ۳ تیر ۱۳۹۵ در ۲۲:۱۵ | #36

    تمام سى وهفت سال بعد از انقلاب سنیهاى ایران وتهران دنبال نمازخانه ایى براى خود هستند که در ام القراى مسلمین این اجازه را پیدا نمیکنند در تهران یک مسجد ویا نمازخانه بسازند در حالیکه در عربستان وبحرین سیعه ها مساجد خود را دارند
    ولکن در تمام شهرهاى کردستان حسینیه ساخته شده وهم چنین مدارس تدریس فقه جعفرى که با دادن انواع کمکها وامکانات دانش اموزان محتاج وفقیر را تشویق به اموزش در این مدارس میکنند
    در تمام سی وهفت سال بعد از انقلاب در هیچ کدام از شهرهاى سنى نشین اجازه انتصاب یک فرماندار سنى داده نشده چندین استان سنى نشین در ایران داریم حتى یک استاندار سنى بعد از انقلاب نداشته ایم
    دولت سر مردم کردستان منت گذاشت ویکبار یک استاندار از استان کردستان منصوب کرد
    میدانید این ادم چه کسى بود
    اقاى رحیمى اهل قروه که بعد از کلى فجایع که بسر مردم کردستان اورد در دولت احمدى نژاد معاون ایشان شد وحالا گویا زندانیست
    رفتار دولت با مولوى عبدالحمید در سیستان وبلوچستان صد بار بدتر از رفتار بحرینیها با شیخ شیعه بوده ایشان انهمه براى ازادى سربازان ایرانى اسیر در دست جیش العدل پا در میانى کرد ودر این راه دامادش هم جانش را از دست داد انوقت وبعد از ازادى سربازهاى اسیر مورد حداکثر اهانت توسط نمایندگان مجلس شوراى اسلامى قرار گرفت
    کمتر هفته ایست تعدادى سنى که بسیار بیشتر از تناسب جمعیتیشان است در زندانهاى ایران اعدام نشوند اکثرا فقیر بدون وکیل وبه گناهانى که هرگز اثبات نشده
    افراد مدعى میتوانند سرى به استانهاى سنى نشین کشور بزنند وسهم این استانها را از بودجه هاى عمرانى کشور از نزدیک ببینند ودر صد فقر وبیکارى را
    فقط اعدام نیست که سنیها بیشترین سهم را دارند هر روز وهر روز در مناطق مرزى غرب تعدادى مرزنشین بدبخت که از سر نا چارى بجاى قاطر والاغ بارکشى میکنند به ضرب گلوله کشته میشوند
    بچه گناهى؟
    به گناه اینکه از سر نا چارى وبراى یک لقمه نان مجبور شده اند چند عدد کولر ویا تلویزیون را کوله کنند وبا عبور از کوه وسنگلاخ ورودخانه دستمزد نا چیزى بگیرند
    شیعه هاى عربستان وبحرین اگر شرایط سنیهاى ایران را بدانند باید خیلى خیلى پر رو باشند که از شرایط خود ناراضى باشند

    [پاسخ]

    شاعرانه پاسخ در تاريخ تیر ۳ام, ۱۳۹۵ ۱۰:۵۵ ب.ظ:

    اینها همه که گفتی را فقط تو میدونی ؟ دروغ که کنتور نداره بگو ! یه چیز دیگه را جا انداختی
    زندان گوانتانامو تو ایران هست نه خارج . ابو قریب هم تو کردستانه که فقط زندانیهای سنی توش دارن شکنجه میشن !
    اینارو چرا نگفتی ؟

    [پاسخ]

  37. Rorr
    ۳ تیر ۱۳۹۵ در ۲۳:۳۷ | #37

    شاعرانه جون اگه دروغ میگه که دروغ میگه.پایان مکالمات!

    حالا چی شد یاد ابوغریب و گوانتانامو افتادی عزیز؟ نکنه همه حرفاشم دروغ نیست و بعضیاشم یکم راسته؟ دم خروس و قسم حضرت عباس و این حرفا…

    [پاسخ]

  38. احمد
    ۴ تیر ۱۳۹۵ در ۰۱:۲۴ | #38

    شاعرانه
    با وجود اوین احتیاجى به زندانهاى خارجى نداریم در همین اوین بحد کافى شکنجه هتک حرمت واعدامهاى ناحق هست ولى اینجا امریکا نیست که کسى بتواند جیک بزند
    میدانى که ابو غریب را یک ارتشى امریکایى افشا کرد وکسى هم نتوانست بجرم جاسوسى براى بیگانه و و اعدامش کند
    حرفهاى من دروغ
    دروغ هم کنتور ندارد اگر داشت دولتمردان ایران روزى نه صد تا که هزاران تا کنتور میسوزاندند
    ولى ایا سیستان وبلوچستان را دیده ایى؟
    وایا از شرایط ادمهایش خبر دارى که استاندارد زندگى انسانها در انجا در حد حیوان هم نیست
    حداقل در یو تیوب میتوانى بعضى فیلم ها را ببینى تا بدانى در حالیکه میلیون میلیون خرج فلسطین وسوریه میشود هموطنان بلوچ که شاید اصالتا از من وشما ایرانى تر باشند در چه شرایطى هستند
    لطفا سرچ کن تا بفهمى چند نفر از مولویهاى بلوچ یعنى رهبران دینیشان در زندان هستند
    هر ادمى که یک ذره شرف ووجدان داشته باشد ونامه هاى فرزاد کمانگر را بخواند میتواند بفهمد که چنین ادمى نه میتواند مسلح باشد ونه به خط مشى مسلحانه واین مزخرفات پایبند
    ادمى اینهمه مالا مال از احساس وانسانیت ومظلومیت بچه گناهى اعدام شد؟
    نامه هایش الحمدلله در فضاى مجازى موجود است دروغ من نیست
    ایکاش دولتمردان حکومت اسلامى وتصمیم گیران قوه قضایى یک صدم انسانیت وانصاف دولتمردان سعودى وبحرین را داشتند واز فرزاد ترک تابعیت میکردند

    [پاسخ]

    حسن پاسخ در تاريخ تیر ۴ام, ۱۳۹۵ ۷:۰۲ ق.ظ:

    احمد؟
    شهید دیگه ؟

    [پاسخ]

  39. حسن
    ۴ تیر ۱۳۹۵ در ۰۷:۰۰ | #39

    نگهبانم نگهبان در هنگ
    ستاره میشمارم با دل تنگ
    ستاره میشمرم خوابم نگیره
    جناب سروان نیاد حالمو بگیره
    هیچی بدتر از مرگ زندانی و غریب و مخصوصا سرباز نیست
    همشون چشم به راه دارن …

    [پاسخ]

  40. حسن
    ۴ تیر ۱۳۹۵ در ۰۷:۱۱ | #40

    صبح جمعه ست فاتحه ای به رفتگان هدیه کنیم
    خدا بیامرزدت اقای یوسفی …
    میلیلردی ارث گذاشتی واسه بچه یه سره در حال شلتاقه

    مزاح بود البته

    [پاسخ]

  41. حسن
    ۴ تیر ۱۳۹۵ در ۰۷:۱۴ | #41

    نوشته اند که بعد از هزار و اندی سال
    زمان امدنش باز هم جوان اید
    که چون تو هست چنین و که چون رقیه چنان؟
    به وقت کودکی اش پیر قدکمان اید …

    [پاسخ]

  42. حسن
    ۴ تیر ۱۳۹۵ در ۱۲:۲۱ | #42

    من که از بحث شیعه و سنی خاطره خوبی ندارم
    ولی اینجورا هم نیست
    امروز فرداست که مثل اسراییلیها که زمینهارو خریدند و فلسطینیا رو بیرون کردند پایتخت شیعه ایران یعنی مشهد رو صاحاب بشن … بله مشهد خودمون …
    بیایید سلفچگان ببینید چقدر کارخونه زدن و همه کارگراشونم سنی و باز هم باور نمیکنید که ساکن قم …
    کشوری مثل ایران با این همه دشمن داخلی و خارجی و این همه زمینه مستعد برای شر افرینی رو ملامت نکنید اگه چار تا اینطرف و اونطرف به چار نفر اجحاف شد
    اگه برخورد چکشی نبود و همه مثل دولت بازرگان میخواستن خیلی ملو اوضاع رو مدیریت کنن صد پاره شده بود مملکت
    مرثیه سرایی برای مولویها رو هرچی گشتم جایی تو دلم خالی نبود که بزارم اونجا
    همه بگین ای مظلوم مولوی عبدالحمید

    [پاسخ]

    بينام ... پاسخ در تاريخ تیر ۴ام, ۱۳۹۵ ۶:۱۳ ب.ظ:

    شازده اینا ادم فضایی نیستن! ایرانی هستن و مهمتر از همه انسان. به اندازه ی من و تو حق و حقوق دارن به این اب و خاک. هزاران ساله اینجا زندگی میکنن مثل من و تو و همه ی دیگه. ایران سنی داشته، داره و خواهد داشت. اگه سوادت نمیرسه یا اطلاعاتت پائینه یکم تاریه بهون. چهارصد سال پیش اولین حکومت شیعه درست شده. مناطق مرزی ایران کنونی اول سنی بوده اند و سنی هم مانده اند، نشده اند. قدمت دینداریشون از شما هم بیشتره احتمالا که نسبت به همون مناطق مرزی تر میخوره. فرقش اینه حکومت با اجرای سیاست های تبعیض امیز مجبور به مهاجرات شون میکنه مگر نه مطمئن باش اونایی که هزاران سال تو جنوب خراسان زندگی کرده اند دوست دارن همونجا بنونن نمی خوان بیان مشهد! منابع طبیعی و اب و هوا تو کردستان خیلی بهتر از شوره زار سلفچگان ه وای چکار کنند حکومت چهل سال ه میلیارد دلار میلیارد دلار پول هرج میکنه تو این “آشغال ستان”. باید زندگی کنند و مهاجرت می کنند ….

    [پاسخ]

    بينام ... پاسخ در تاريخ تیر ۴ام, ۱۳۹۵ ۶:۲۲ ب.ظ:

    یه بار تو زندگیتون سیستان و کردیتان و خوزستان رفتید؟ من سه سال زندگی کرده ام تو شلنگ اباد و کوت عبدالله … مسافرت رفته ام بارها مریوانو سقز و بانه … متاسفانه زابل و جنوب خراسان نرفته ام … ولی میتونم حدس بزنم چجوریه.

    اصلا راه راحت تر … یه مستند ه به اسم “مادر زمین”. هدف ساختش بحران اب و سد سازی های احمقانه ست که چه بلایی سر زندگی و زیست روزمره زندگی مردم میاره. اقا جان ببین مستند رو … توش نشون میده زندگی مردم تو زابل و سیستان چجوریه! مجبور ند به قاچاق ، اقا جان مجبور بهد هم کشته میشن … ببین حضرت عباسی بعد وجدانا قضاوت کن. خود دولت گفته تمام مردهای یه روستا رو اعدام کرده اند. این رو که دیکه دولت ج ا گفت! بعد مهاجرت میکنن ادم بی وجدانی مثل تو پیدا میشه فحش میده که چرا مهاجرت کردی. بابا بگیرید بکءیدشون و خلاص! خیالت راحت شه هیچکی دیگه دیکه غیر از تو وجود نداره

    [پاسخ]

    Rorr پاسخ در تاريخ تیر ۴ام, ۱۳۹۵ ۸:۴۶ ب.ظ:

    حسن جان اگه اسراییلیا زمینا رو خریدن که خریدن دیگه… حقشونه.ینی فلسطینیا خودشون بهشون فروختن دیگه؟ پس اگه الان مدعین ینی یه مشت کلاهبردار دزد بیشتر نیستن که میخوان تو معامله تقلب کنن و هم پولو به جیب بزنن هم زمینا رو!

    من خواهشم اینه از همه عزیزان دفاع از فلسطین رو بذارین به عهده خودشون و گند نزنین به آرمان فلسطین با این حرفا.

    [پاسخ]

    حسن پاسخ در تاريخ تیر ۵ام, ۱۳۹۵ ۱:۴۱ ق.ظ:

    بله منم میگم فروختن و کون لقشون
    حرفم سر این بود که همچین توسری خور هم نیستن
    خیلی کارا میکنن با پول اونور اب

    [پاسخ]

    حسن پاسخ در تاريخ تیر ۵ام, ۱۳۹۵ ۱:۴۳ ق.ظ:

    تو نمایشگاه کتاب میلیاردی پول ریخته بودن کتابای اقای میلانی رو میخریدن میبردن میسوزوندن
    مسول غرفه هم مثل خر کیف میکرد که کقدر فروش دازه

    [پاسخ]

  43. omid
    ۴ تیر ۱۳۹۵ در ۱۲:۲۱ | #43

    حسن آقا میشه اون ” و که ” وسطش رو بر داری . لااقل وزنش یه خرده بهتر بشه . یه ویرگول بذار تمام .

    [پاسخ]

    حسن پاسخ در تاريخ تیر ۴ام, ۱۳۹۵ ۳:۱۰ ب.ظ:

    خوب نخوندی امید جون
    وزنش اتفاقا به همون “و که‏”‏ هست فقط شما “و‏”‏ رو ضمه بخون
    مثل “من و تو‏”‏

    [پاسخ]

    omid پاسخ در تاريخ تیر ۴ام, ۱۳۹۵ ۴:۵۳ ب.ظ:

    هر جور که دوست داری و عواطفت رو تحریک میکنه ، همونجور درسته . چنین و چونین ، چنان و چونان ، شکل ظاهریه و مهم نیست . وقتی جمله دور از دسترس منطق صوری ، مستقیم رو عاطفه تاثیر میذاره ، یعنی موفق عمل کرده و این یعنی شعر .
    به وزن هم زیاد احترام بذاری دیگه تو بقالی هم دست از سرت برنمیداره .

    [پاسخ]

  44. مس
    ۴ تیر ۱۳۹۵ در ۱۳:۰۹ | #44

    وضع سنی های ایران رو با وضع شیعیان عربستان مقایسه کردن بی انصافیه. احتمالا احمدآقا ایران تشریف ندارن از راه دور یه چیزایی می شنوند

    [پاسخ]

    حسن پاسخ در تاريخ تیر ۴ام, ۱۳۹۵ ۳:۱۶ ب.ظ:

    دست شما درد نکنه
    ایشون در جریان تک تک تصمیمات نظام از امام گرفته تا رهبر فعلی و شورای عالی امنیت ملی مبنی بر تو شیشه کردن خون چند ملیون از مردم کشور خودشون هستند مو به مو …
    حتی همیشه رای مخالف دادن ولی خب یک رای که بیشتر ندارن ایشون

    [پاسخ]

    بينام ... پاسخ در تاريخ تیر ۴ام, ۱۳۹۵ ۴:۱۳ ب.ظ:

    ملت زمین بیان اسمون برن از شرایط ینی ها تو ایران بگن… مردانی از سرزمین پارس هستند که همینجور شکمی کله هوا بندازن بگن نه وضع سنی ها خوبه … اصلا ولش کن وضع سنی های ایران رو.

    از وضع سنی های عربستان بگو، مسخصا دولت عربستان چکارشون کرده که همه تون متفق القول و بدون ذره ای شبهه اعتقاد دارید وضع اونها بدتره؟ دقیقا چیش بده؟

    چون شیخ نمر اعدام شده؟ این رو قبل از اینکه بگی … نمر اعدام شد چون دعوت به قیام علیه حکومت کرد، خیلی جرم عجیبیه تو اذران ؟ ندیدی ج ا کسی اعدام کنه به ابن بهونه؟

    [پاسخ]

    حسن پاسخ در تاريخ تیر ۴ام, ۱۳۹۵ ۶:۴۴ ب.ظ:

    استراحت نکردیا بازم …

    [پاسخ]

    بينام ... پاسخ در تاريخ تیر ۴ام, ۱۳۹۵ ۱۰:۱۴ ب.ظ:

    حجی زمبن تمرین خوب نبوده ولی جان دخترت روشنمون کن… معضلات و مشکلات شبهیان عوبستان بگو چیه؟

    حسن پاسخ در تاريخ تیر ۵ام, ۱۳۹۵ ۱:۳۹ ق.ظ:

    پروفسور …
    شیعیان عربستان یازده امامشون کشته شدند و اخرین وصی پیامبرشون فراری و خایف هست
    برگترین معضلشون و معضلمون سیادت و اقایی بر عالمه که محقق میشه انشاالله … ختم کلام
    برگترین ارزوی من بعد از فرج حضرت حجت اینه که شماها و همه منکرین هم باشید و ببینید …

    بينام ... پاسخ در تاريخ تیر ۵ام, ۱۳۹۵ ۹:۳۴ ق.ظ:

    اون رو که میدونم شیعه دین مدارا و تعقل ه و خدا هم خر رو میشناسه شاخش نمیده … ولی ایشالا قوی شی، غول شی، همه رو بخوری…

  45. مس
    ۴ تیر ۱۳۹۵ در ۱۵:۴۳ | #45

    دموکراسی، بریتانیا رو از اتحادیه اروپا خارج کرد

    [پاسخ]

  46. حسن
    ۴ تیر ۱۳۹۵ در ۱۵:۴۳ | #46

    مشرقی مرد پاسدار شرق
    معنی جاودانه اعجاز
    خاک اگرخنده کرد و گندم داد
    از تو بود ای بزرگ باران ساز
    ای رسول بزرگ رستاخیز
    دست حق بهترین سلاح توست
    فاتح پاک در زمان جاری
    رخش تاریخ ذوالجناح توست

    [پاسخ]

  47. احمد
    ۴ تیر ۱۳۹۵ در ۱۷:۴۴ | #47

    حکومت ایران در قم تشکیلات عظیمى بنام دانشگاه المصطفى درست کرد که چندین هزار نفر طلبه را از تمام نقاط دنیا از چین وژاپن وتمام کشورهاى افریقایى وامریکاى جنوبى به انجا اورده تا به اینها درس شیعه گیرى بدهد وانها را براى شورش وایجاد جمهورى اسلامى در کشورهاى خود تربیت کند
    ظاهرا این طلبه ها حقوق بسیار خوب دریافت میکنند از مزایاى بینظیر نظیر مسکن وبیمه وبهداشت براى خود وخانواده شان بر خوردارند وبعد از سالها اموزش به کشورهاى خود گسیل میشوند تا نیات حکومت اسلامى را براى به اشوب کشیدن جامعه خود اجرا کنند
    متاسفانه همه کشورها هم مثل ایران نیستند که فورى با داغ ودرفش جلو اینها را بگیرند واکثرا مدتها ازادانه هر غلطى میخواهند میکنند وبعد که حکومت مربوط جلو فعالیت جنابان را میگیرد رگهاى سردمداران جمهورى اسلامى مثل قاسم سلیمانى باد میکند
    شیخ زکزاکى در نیجریه یکى از همین طلبه هاى تربیت شده در قم میباشد
    همین جناب شیخ عیسى بحرینى مدت یازده سال در قم زیر نظر اقایان درس خوانده وبراى بلوا تربیت شده است
    حالا یک ایرانى جرات بکند برود در یک کشور مخالف ایران تعلیمات اشوبگرى ببیند شستشوى مغزى شود وبایران بر گردد
    قبل از بر گشت در همان کشور قلم پایش را خرد میکنند قبل از اینکه فکر بر گشت بکند
    مثل همه ترورها واشوبهایى که در خارج کشور براه میاندازند
    سلب تابعیت در مقایسه با مجازاتهاى ایران مجازاتى خیلى سوسولانه است.

    [پاسخ]

  48. بينام …
    ۴ تیر ۱۳۹۵ در ۱۹:۵۵ | #48

    از توئیتر:
    خدمت سربازی:
    “سردار کمالی پس از سه روز سکوت:
    افرادی که جراحت سطحی دارند، پس از ۶ ماه به خدمت اعزام میشوند.”

    باز خدا رو شکر که جنازه ها رو از سربازی معاف کردن.

    [پاسخ]

  49. Rorr
    ۴ تیر ۱۳۹۵ در ۲۰:۳۸ | #49

    جناب مس عزیز
    بله مقایسه غلطه. باید با ظالم مخالفت کنیم هرجایی و هر کسی که باشه. اگه سپاهی جمهوری اسلامیه که خمپاره میندازه رو سر روستایی کرد یا جلاد عربستانی که گردن شیعه رو میزنه.هرکدومشو بتونیم رفع کنیم و از بین ببریم خوبه.شیخ نمر اگه اعدام نمیشد بهتر بود شکی نیست.

    بر خلاف چیزی که احمد آقا میگن درس خوندن تو ایران جرم نیست و هیچ دولتی حق نداره به این خاطر طرف رو اذیت کنه یا دسگیر کنه.اعتراض به هیچ حکومتی هم نباید جرم باشه.

    [پاسخ]

  50. احمد
    ۴ تیر ۱۳۹۵ در ۲۰:۵۵ | #50

    Rorr عزیز
    چرا درس خواندن در ایران جرم نیست مگر کم بهایى را در ایران به جرم تدریس در دانشگاه مخفى که خودشان بناچار ساخته بودند زندانى کردند
    ایا خبر ندارى که هیچ ایرانى بهایى در هیچ موسسه اموزش عالى پذیرفته نمیشود
    وبناچار خودشان در خانه هاى شخصى کلاسهایى ایجاد کرده واستادان بهایى در ان تدریس میکردند وحتى ازمایشگاه شیمى وفیزیک هم ساخته بودند وبعضى از درسها هم انلاین تدریس میشده
    که دولت فهمید همه معلمین را دستگیر وازمایشگاه را هم نابود کردند
    در این کلاسها فقط دروس علمى تدریس میشد
    اینکه من نوشتم درس خواندن جرم است اشاره باین موضوع بود

    [پاسخ]

برگه نظرات
1 2 3 32 13205
  1. بدون بازتاب

:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: