خانه > جامعه, سياست > احمد باطبی تمام شد!

احمد باطبی تمام شد!

پس از نوشتن مطلب قبلی، عده‌ای از دوستان و خوانندگان (مخصوصا در سایت بالاترین) مرا مورد لطف و عنایت خود قرار دادند! و این، انگیزه‌ام را بیشتر کرد تا یک بار دیگر به موضوع «احمد باطبی» بپردازم. هرچند اعتقاد دارم که او به هیچ وجه در حد و اندازه‌ای نیست که آدم برایش وقت بگذارد و درباره‌اش بنویسد، اما به هر حال در ماجرای فرار او به آمریکا نکاتی وجود دارد که کمتر کسی به آن توجه کرده است. اول اینکه به نظر من، باطبی با فرار خود و پناه بردن به آمریکا پرونده‌اش را با دستان خود برای همیشه بست و جنبش دانشجویی را از یک سردرگمی بزرگ رهانید. فرض کنید که امروز و فردا افراطیون دفتر تحکیم و ژنرالهای خارج از دانشگاه با چه بهانه‌ای و به یاد چه کسی باید به سر و سینه خود بزنند و برایش همایش و کنفرانس بگذارند؟ دوم اینکه محال است رفتار احمد باطبی مخصوصا در روزهایی که در مرخصی خارج از زندان بسر می‌برده، از دید نیروهای امنیتی و اطلاعاتی مملکت پنهان مانده باشد. مگر می‌توان باور کرد که شخصی با محکومیت آنچنانی به راحتی تمام هر کاری دوست داشته باشد انجام دهد و از مرزهای کشور خارج شود و کسی هم متوجه نشود؟ موارد مشابه اینچنینی، این موضوع را رد می‌کند. ماجرای دستگیری و بازگشت شهرام جزایری را به یاد آورید تا متوجه دقت عناصر اطلاعاتی کشور بشوید! من فکر می‌کنم اگر موضوع باطبی مانند پرونده جزایری و دیگران اهمیت داشت قطعا او الان در زندانهای ایران بسر می‌برد نه در آمریکا! (البته این تنها یک احتمال است، فردا کسی یقه ما را به جرم افشای اسرار نظام نگیرد!) خوب فایده این کار چه می‌تواند باشد؟ کاملا مشخص است. حتما قبول دارید که نفس وجود اشخاصی مانند باطبی در زندان‌های مملکت، هیچ منفعتی برای نظام ندارد. چرا که او اصلا در حد و اندازه‌ای هم نبود که بتوان عنوان اپوزوسیون را بر او گذاشت و عملا زندانی کردن این افراد، آنها را به بتهایی تبدیل می‌کند که به برکت تبلیغات رسانه‌ای به عنوان الگو و نماینده جنبش دانشجویی معرفی می‌شوند. (در این میان فرض کنید که یک نفر هم به کله‌اش بزند و از بالای صندلی خودش را بیندازد و یا داروی نظافت میل بفرماید، آنوقت است که باید یاد و خاطره یک شهید دیگر را هم از جنس شهدای خیالی ۱۸ تیر گرامی بداریم!)

حالا در نظر بگیرید اگر احمد باطبی در زندان نباشد، اگر فرار کند و به آمریکا برود و به دامان همانهایی برگردد که برایش سرمایه‌گذاری کرده بودند، اگر باطبی در برابر کنگره آمریکا بایستد و در پوست خود نگنجد، اگر با صدای آمریکا مصاحبه کند و به استخدام آنها درآید، آیا نقش این باطبی برابر با همان باطبی است که مثلا «در زندان شکنجه می‌شود، کتک می‌خورد، اعتصاب غدا می‌کند، بیمار می‌شود، اما همچنان بر آرمانش پافشاری می‌کند»؟! نه، این دیگر همان قهرمان خیالی و پوشالی دفتر تحکیم نیست. اینجاست که من فکر می‌کنم دیگر موجودی به نام باطبی وجود خارجی ندارد، باطبی را باید تمام شده دانست، او با فرارش بزرگترین خدمت را به ایران و نظام جمهوری اسلامی و جنبش دانشجویی کرد. (البته اگر خودش اینها را بفهمد) تا یادم نرفته بگویم که به غیر از موارد بالا، یک مورد هم در این ماجرا وجود دارد که کمی آدم را ناراحت می‌کند، آنهم مشکلاتی است که باطبی با فرارش برای آقای مهندس میثمی بوجود آورد. البته خود احمد در پیامی که در یک وبلاگ نوشته، قول داده است که هیچ مشکلی برای آقای میثمی اتفاق نخواهد افتاد و خودش فکر همه چیز را کرده است! داشتم با خودم فکر می کردم که احتمالا هنوز پایش به آمریکا نرسیده، آن دلارهای کنگره آمریکا به حسابش واریز شده است که خیالش از بابت همه چیز راحت است!

لینکهای مرتبط:

قبله مردم حرم قبله ما کوی بوش!

  1. مهدی
    ۱۵ تیر ۱۳۸۷ در ۲۰:۵۸ | #1

    خدا رحمتش کنه!

    [پاسخ]

  2. sarband
    ۱۵ تیر ۱۳۸۷ در ۲۱:۵۱ | #2

    امید جان ما خیلی چاکریم
    همینو برو جلو که درست می ری…
    یا علی

    [پاسخ]

  3. ۱۵ تیر ۱۳۸۷ در ۲۳:۰۷ | #3

    دیر یا زود خواهی فهمید که آنچه تموم شده دوران ظلم و ستم ولایت فقیه است. مردم جانشون به لب رسیده و اگر اربابت شهامت داشت به مزدوراش بگه فقط یک روز مردم بی دفاع را با باتون برقی و زنجیر و … نزنند میدیدی که چند نفر میان خیابون و ابراز انزجار می کنن از حکومت آخوندی.
    چیزی که فکر می کنی رژیم را حفظ خواهد کرد سربازانی اند که ۱۶ تاشون یه جا اسیر می شن یا سردارانی که با شش “خانوم” نماز جماعت میخونن یا کودن هایی مثل تو که فکر می کنید از لجن پراکنیتون گردی به دامن احمد باطبی می نشیند.
    ای مگس عرصه سیمرغ نه جولانگه توست
    عرض۱ خود می بری و زحمت۲ ما میداری
    ————————–
    ۱٫ آبرو
    ۲٫ زحمت کیش کردن مگس
    آهستان: ثمره مثل اینکه به فیلمهای هالیوودی علاقه فراوانی داره. در ضمن معنی این دو تا کلمه رو هم می دونستم

    [پاسخ]

    zahra پاسخ در تاريخ مرداد ۲۰ام, ۱۳۹۲ ۶:۵۲ ب.ظ:

    harfe dele mano zadi samare jan. Ahestan nafasesh az jaye garm boland mishe. jaleb injast ke ba tamame talashi ke inha mikonan batebi va amsale batebi har ruz aziztar mishan.

    [پاسخ]

  4. امیلی
    ۱۵ تیر ۱۳۸۷ در ۲۳:۱۴ | #4

    شما تا به حال شنیدید که می گن :سواره از پیاده خبر نداره ؟

    [پاسخ]

  5. ۱۵ تیر ۱۳۸۷ در ۲۳:۱۵ | #5

    “نظر شما در انتظار تعدیل(سانسور) است!!”
    راستی چرا هیچکدومتون شهامتشو ندارید کامنت رو مستقیم درج کنید؟
    جدا که درس شجاعت و شهامت رو از رهبرتون یاد گرفتین که با چند تار موی دخترا امنیتش به خطر میفته و اوباش مزدور مسلحشو به جون مردم بی دفاع میندازه.
    دیر نیست که مردم جون به لب رسیده هم اسلحه بردارن و قیمت لانه موش بره بالا.
    آهستان به ثمره: باز هم حرفی داری؟!

    [پاسخ]

  6. ۱۵ تیر ۱۳۸۷ در ۲۳:۳۵ | #6

    روی چه حسابی میگی که دلارهای آمریکایی رفته تو حسابش؟
    وقته خروجش از کشور سربازان گمنام خواب بودن؟

    [پاسخ]

  7. نوید
    ۱۷ تیر ۱۳۸۷ در ۰۰:۵۵ | #7

    یعنی می فرمایید خروجش از کشور با چشم پوشی سربازان گمنام صورت گرفته که برود آن طرف دلار ها را بگیرد؟ بعد به جای اینکه برای برادران بفرستد می فرستد برای میثمی؟ یعنی برادران هم با بوش… آره؟ نگو اخوی این حرفا رو سنگ می شی. بعد هم شما حالا حالا ها باید مشق بنویسید تا بشوید نوچه حسین بازجو…آره داداش

    [پاسخ]

  8. میلاد جهرمی
    ۱۷ تیر ۱۳۸۷ در ۰۲:۲۹ | #8

    اتفاقا وخوشبختانه باطبی تازه شروع شده ان که تمام شد زهرا بنی یعقوب وامثالهم بودند
    ایکاش او هم فرصت پیدا میکرد جلو کنگره امریکا عکس بگیرد
    آهستان: خودت فهمیدی چی را به چی ربط دادی؟

    [پاسخ]

  9. میلاد جهرمی
    ۱۷ تیر ۱۳۸۷ در ۰۲:۵۲ | #9

    بروی چشم تعدیل میکنم فقط شما بفرمایید که کجایش نادرست است تا اطاعت شود

    [پاسخ]

  10. سید احمد
    ۱۷ تیر ۱۳۸۷ در ۰۷:۴۳ | #10

    هر چیزی را هم نباید نوشت ، و نباید راهنمائی کرد !

    [پاسخ]

  11. آمیرزا
    ۱۷ تیر ۱۳۸۷ در ۱۸:۲۳ | #11

    سلام. من با خیلی از حرف های شما موافقم. باطبی نمی توانست در صورت مخالفت نظام به همین راحتی از کشور خارج شود. مسلما میل حکومت بر این قرار گرفته بود که باطبی (به هردلیلی که برای من نامعلوم است، مثلا بیماری که ممکن است در زندان دچار آن شده باشد) از ایران خارج شود. به هر دلیل مجازات این فرد با جرمی که مرتکب شده بود همخوانی نداشت. این مجازات مثل عمل بجوان قلدری بود که در مقابل کار کودکانه یک بچه، از روی لجبازی بد ترین بلای ممکن را سر آن بچه بیاورد. نه منطقی است و نه عادلانه. به همین دلیل هم باطبی که نه معروف بود و نه تاثیر گزار به نماد مظلومیت و نشانه نقض حقوق بشر تبدیل شد. این فرد مظلوم در برابر جرمی، که اگر در دوربین عکاسی ثبت نمی شد هرگز به جرم تبدیل نمی شد سالهای خوب عمرش را از دست داد و این اوج نا مرادی و البته ظلم به بشر است. اما اینکه آیا باطبی تمام شده یا نه، باید گذر زمان ثابت کند.

    [پاسخ]

  12. ۱۸ تیر ۱۳۸۷ در ۱۱:۲۴ | #12

    دوست عزیز

    آیا هگز به این فکر کردی که فرهنگ ما فرهنگ غم و افسردگی است؟
    فرهنگ ما فرهنگی سادیست مازوخیست است. به جای اینکه به ما یاد دهد که از آزادی لذت ببری و برای در آزادگی احساس قهرمان بودن کنیم برعکس به ما می آموزند که کاری کنیم که گرفتار شویم و در زندان مورد شکنجه روحی و جسمی قرار گیریم و انگاه انها که در بیرون از زندان است شرع به ساختن اسطوره می کنند و این فرهنگ نازنین عزاداری را با شکوهی آنچنانی برپا می کنند که …

    احمد باطبی هر چه بود سالهای شیرین جوانیش را که می توانست برای آموزش علمی صرف کند در زندانهای مخوف جمهوری اسلامی گذراند و قربانی این فرهنگ شوم گیلگمشی شد.

    به هر حال نباید به بدی از او یاد کرد. اما از دست ای فرهنگ بد چه کنیم؟ بیایید به جای روضه خوانی، به مردم و بضه ها لذت آزادی را بچشانیم. آنهایی که در زندان شکنجه می شوند اگر آزاد و در میان مردم یودند اکنون این رژیم بار و بنه اش را بسته بود و مردم ما دست دعا برای ضهور منجی های آسمانی و زمینی به دعا نمی بردند.

    مردم ایران باید خود تصمیم بگیرند و جانشینی بهتر انتخاب کنند نه بگویند خدا پدر محمد رضا شاه را رحت کند. او نیز روی دیگر همین جمهوری اسلامی بود.

    [پاسخ]

  13. ۱۹ تیر ۱۳۸۷ در ۰۰:۲۳ | #13

    در باره توانایی وزارت اطلاعات ایران و اینکه خودشان به احمد اجازه خروج داده اند و همچنین توانایی سپاه که به آمریکا و اروپا شاخ و شانه میکشد کافی است به اسارت رفتن ۱۶ نظامی از پایگاهشان در بلوچستان را به یاد بیاورید. الان هفته هاست که وزارت اطلاعات با پشتیبانی نیروی هوایی و هوابرد و … نتوانسته اند افراد نظامی خود را پیدا کنند.
    بعد از فرار احمد باطبی وزارت اطلاعات بخشنامه داده که مزدورانش همه جا اعلام کنند وزارت از فرار احمد خبر داشته تا با این حرف هم ضعف وزارت را منکر بشوند و هم احمد را خراب کنند. برای همین میبینید حسین شریعتمداری و بقیه قلم به مزدان همصدا این جمله را تکرار کرده اند.
    واقعیت این است که این حکومت پوشالی است و با گرسنه نگه داشتن مردم آن بخش از پول نفت را که به جیب آقازاده ها نرفته را صرف خرید اسلحه و تکنولوژی هسته ای از روسیه و کره شمالی می کند غافل از آنکه اسلحه نیازمند سربازان و سرداران باشعور و باشرف میتواند یک حکومت را در برابر دشمن حفظ کند که این حکومت از داشتن چنین افرادی محروم است. سردارانش مشغول خانم بازای و قاچاق عتیقه هستند و نمونه سربازانش را هم بین وبلاگ نویسان میبینید که هیچکدام نتوانسته اند حرفی فراتر از بخشنامه وزارت اطلاعات مطرح کنند.
    (در ضمن اگر جزایری را توانستند بگیرند به خاطر ابن بود که او هم مثل آقایان در زمینه جیب و شکم و زیر شکم هوش فراوان دارد و در سایر زمینه ها کودن است و اگر IQ او بالای نود بود امکان نداشت پیدایش کنند)
    آهستان: دو موضوعی که شما زحمت کشیدی و آنها را به هم ربط دادی ، شباهاتی به هم نداشت. فرار یک زندانی ، با حمله تروریستها به پاسگاه چه ربطی به هم دارد؟ ضمنا من فقط یک احتمال را نوشتم اما مثل اینکه خیلی های دیگر هم به همین نتیجه رسیده اند. می دونی چرا؟ بخاطر اینکه امروز همه آن افرادی که در خشونتهای ۱۸ تیر نقش اساسی داشتند، از ایران فرار کرده و به دامان اربابان خود در آمریکا پناه برده اند! این چه چیزی را ثابت می کند؟ کمی تعقل

    [پاسخ]

  14. ۱۹ تیر ۱۳۸۷ در ۱۹:۰۰ | #14

    در پاسخ به جناب ثمره نکات ذیل قابل ذکر است :
    – عاقبت تصمیم نظام برای احمد باطبی را میبایست از احوالات مهندس میثمی و عمق تجربه و آدم شناسی ایشان در مورد حمایت احمد باطبی دریافت نمود
    – احمد باطبی در طول مدت زندان مدرک کارشناسی خود را اخذ نمود چیزی که ممکن بود هیچ وقت در خارج از زندان قادر به کسب آن نباشد
    – باطبی به زعم خود ازاد شد و جمعیت گیج و دمدمی مزاج داشجو را به این نکته رسانید اسلحه کالیبر ۴۲ بدست ها{۱} یک روز دانشجوئی را شهید ( دانشجوی شهید فرهنگی) و روز دیگر دانشجوئی را به عمق ارزوی خود که همان هم آغوشی غرب است میبرند
    – مرور زمان مشخص نمود چه کسانی به اسم دانشجو شورش کردند ، به اسم دانشجو فریاد ستم و سکولاریست سر دادند و به اسم دانشجو به آلاف و الوف رسیدند {۲}
    ———————————————–
    ۱- اشرا غرب کشور
    ۲- احمد باطبی و امثالهم

    [پاسخ]

  15. ۱۹ تیر ۱۳۸۷ در ۲۱:۲۸ | #15

    آهستان: دو موضوعی که شما زحمت کشیدی و آنها را به هم ربط دادی ، شباهاتی به هم نداشت. فرار یک زندانی ، با حمله تروریستها به پاسگاه چه ربطی به هم دارد؟
    ثمره: آقای احمد باطبی غیرنظامی توسط حزب دمکرات کردستان و با رضایت خود از ایران خارج شد. ۱۶ نظامی بدون رضایتشان توسط گروه جندالله که گروهی بسیار کم سابقه تر و ضعیف تر از حزب دمکرات است است از ایران خارج شدند. متوجه قدرت و توانایی وزارت اطلاعات شدی؟ سیستمی که نتونسته از خروج ۱۶ نظامی (به شرح فوق) جلوگیری کند چرا فکر می کنی که میتونسته از خروج احمد باطبی جلوگیری کنه؟

    [پاسخ]

  16. kandow
    ۲۱ تیر ۱۳۸۷ در ۰۷:۰۶ | #16

    از اونجایی که نقطه نظرات آهستان دقیقا مطابق سیاست های رژیم فاسد آخوندی،پس هیچ ارزشی حتی برای نظردادن نداره ،تمام
    آهستان: پس چرا نظر دادی؟! تمام!

    [پاسخ]

  17. ۲۱ تیر ۱۳۸۷ در ۱۵:۱۳ | #17

    اگه اینطوره پس انقلاب ۵۷ هم محصول غربی هاست!
    چون هرکی از ایران فرار میکرد میرفت به اروپا و آمریکا.
    اصلا خود آیت ا… خمینی پناه برد به آغوش گرم غرب(فرانسه)!!!
    لطقا بکشید بیرون از این بدبخت و اگر راست میگی برو خودت رو به جای باطبی به اوین معرفی کن.
    آهستان به وحید: لطفا یه بار دیگه نظر خودت رو بخون. نوشته شما جوابتو می‌ده. خودت که داری میگی هر کی از ایران فرار می‌کرد میرفت به دامان آمریکا! حالا فرقی نمیکنه قبل از انقلاب بوده یا بعد از انقلاب، معلومه آمریکا آشیانه خوبی برای بعضی ها هست!! درباره امام خمینی هم مثل اینکه فراموش کردی امام تبعید شده بود!

    [پاسخ]

  18. کیوان
    ۲۴ تیر ۱۳۸۷ در ۰۸:۳۷ | #18

    حالا اون بنده خدا که خودش ادعایی نداره . هی هم داره میگه من هم یه ادم معمولی هستم و ادعای قهرمانی و نماد ملی ندارم اما امثال تو چرا این قدر … سوخته معلومه اروا عمه جانت تو همچین موقعیتی داشتی نمی رفتی !

    [پاسخ]

  19. آرمان
    ۲۵ تیر ۱۳۸۷ در ۰۰:۵۷ | #19

    آخی ! الهی سینه چاکاش براش بمیرن…
    حیوونکی تو زندان مخوف شکنجه شده ولی بهش اجازه درس خوندن و انجام کارهای هنری رو دادن!
    چه زندانی سفارش شده ای !
    مارو هم ببرن شاید درسمون رو تکمیل کردیم و به مدارج علمی و هنری رسیدیم!!!

    [پاسخ]

  20. فریبا بایرامی
    ۳ مرداد ۱۳۸۷ در ۱۷:۴۲ | #20

    اینکه هر کی هر جا میره که نشد حرف یعنی مثلا پروژه نوار سازان هم کار فرانسه بوده که الان امیر فرشاد ابراهیمی اونجاست ؟ من همونطوریکه با ارتباط وصل کردن موضوع گروگانهای بلوچستان به این ماجرا – طبق فرمایش خودتان – مخالفم با شباهتش با شهرام جزایری هم مخالفم از باطبی هم دفاع نمی کنم ولی اینکه اینها امریکایی هستند حرف منطقی ای نیست .

    [پاسخ]

  21. poya
    ۳ مرداد ۱۳۸۷ در ۲۳:۵۳ | #21

    خیلی باهالی تو عملا وزارت اطلاعاتو به جاسوس پروری متهم کردی یعنی چی همه ی متهمان ۱۸ تیر با هماهنگی فرار کردن

    [پاسخ]

  22. kasrani
    ۲۲ مرداد ۱۳۸۷ در ۱۸:۱۳ | #22

    سلام لینک دادم لینکت میکنم
    http://www.kasrani-iransarfaraz.blogspot.com

    [پاسخ]

  23. آریا
    ۱۱ آذر ۱۳۸۷ در ۲۲:۰۷ | #23

    بار آخرت باشه پرتو پلا میگی …

    [پاسخ]

  24. آریا
    ۱۱ آذر ۱۳۸۷ در ۲۲:۰۴ | #24

    اینو بدون احمد هیچ وقت تمام نمیشه با وجود این که رفته ولی اونجایی که باید باشه هست منظورم تو قلبمونه یادت نره اون کاری کرد که کمتر کسی جرات اون کارو داره ۶ سال زندانو داری به زبون میگی اونم زندونی سیاسی باشی

    [پاسخ]

  25. عسل
    ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ در ۱۱:۱۴ | #25

    احمد باطبی هیچوقت تموم نمیشه. احمد باطبی نماد مظلومیت همه ی کساییه که مجازاتی کشید سنگین بدون ارتکاب جرمی. راستی مشخص شد کی اون پیرهمو خونی کرده بود؟ منظورم کدوم یکی از انصار حزب ا…؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    [پاسخ]

  26. عسل
    ۱۳ مرداد ۱۳۹۱ در ۱۱:۱۴ | #26

    پیرهن

    [پاسخ]

    zahra پاسخ در تاريخ مرداد ۲۰ام, ۱۳۹۲ ۶:۵۴ ب.ظ:

    Pirahan.

    [پاسخ]

  1. بدون بازتاب

:D :-) :( :o 8O :? 8) :lol: :x :P :oops: :cry: :evil: :twisted: :roll: :wink: :!: :?: :idea: :arrow: :| :mrgreen: